Tips om juridische procedures te voorkomen

Wie is er aansprakelijk als een patiënt niet tevreden is over de geleverde zorg van huisarts en POH? De POH-ggz is in de huisartsenpraktijk een functie die nog volop in ontwikkeling is.  De huisarts is verantwoordelijk voor de kwaliteit en de veiligheid van het handelen van de ondersteuners en dit kan vragen oproepen over verschillende juridisch aspecten.

Bijvoorbeeld: Wie is er aansprakelijk als een patiënt niet tevreden is over de geleverde zorg van huisarts en POH? Het antwoord hierop is niet direct te geven. Dit hangt onder andere af bij welke instantie de patiënt de klacht heeft ingediend.

In een video van PsyHAG  (platform van de expertgroep kaderhuisartsen ggz) worden tips gegeven hoe je je risico’s kunt minimaliseren dat je in een juridische procedure terecht komt.

Onderstaand in het kort de tips:

  1. Stem de tak af op de bekwaamheid
  2. Maak goede afspraken over de taakverdeling
  3. Regel raadpleging huisarts
  4. Garandeer dossiervoering
  5. Houd de regie

In de video worden de tips uitgebreid besproken.
Download hier de video.

Overig nieuws

Disclaimer  |  Cookieverklaring  |  Privacyverklaring