Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over onze cookies. Accepteren Afwijzen

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Hieronder staan veelgestelde vragen met de antwoorden. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Inloggen

Inloggen lukt niet, wat moet ik doen?

Je moet inloggen met je e-mailadres en het wachtwoord dat je hebt opgegeven toen je lid werd. Lukt het inloggen niet, dan gebruik je wellicht het verkeerde wachtwoord. Klik dan op Wachtwoord vergeten? Je ontvangt een e-mail waarmee je je wachtwoord kunt aanpassen. Na het klikken op de link in de mail kom je op de homepage van de NVvPO-website en daar zie je (na enkele seconden) invulvelden verschijnen waar je een nieuw wachtwoord kunt invullen.

Als dat niet lukt, dan werk je wellicht niet met de meeste recente versie van je browser, maar met een sterk verouderde. Deze website is gebouwd met de nieuwste internettechnieken en een oudere versie van de browser kan die nieuwe technieken niet aan, waardoor sommige bestanden niet openen of bepaalde teksten (bijvoorbeeld in in te vullen velden) niet zichtbaar zijn. Is dat het geval? Installeer dan de meest recente versie van je browser (zoals Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari) op je computer. Onderaan deze FAQ vind je meer informatie daarover.

Lukt het daarna nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.

Inloggen op smartphone of tablet lukt niet.

Om te kunnen inloggen moet je cookies accepteren. Je moet dus bij de instellingen op de smartphone of tablet aangeven dat je cookies accepteert.

Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

Log in en ga naar Mijn NVvPO. Vervolgens klik je onderaan op Wijzig gegevens.

Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Log in en ga naar Mijn NVvPO. Vervolgens klik je onderaan op Wijzig wachtwoord. Volg de instructies die verschijnen op het scherm en later in de mail.

Lid worden

Hoe kan ik lid worden?

Je kunt lid worden door je aan te melden.

Wat krijg ik voor mijn lidmaatschap?

Als lid van de NVvPO kun je de vruchten plukken van de belangenbehartiging door de NVvPO. Je kunt informatie speciaal voor leden op de website raadplegen (downloads), gebruikmaken van het geaccrediteerde scholingsaanbod en je ontvangt vier keer per jaar het tijdschrift de POH met een keer per jaar de special. Verder heb je toegang tot je persoonlijke kwaliteitsregister (je kunt je gratis als diploma-geregistreerd aanmelden) en krijg je korting op het jaarlijkse POH-congres. En je kunt als lid vragen op juridisch gebied eenmalig kosteloos voorleggen aan onze jurist. Mocht er een vervolg nodig zijn, dan krijg je als lid korting op het uurtarief van de jurist.

Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?

Het lidmaatschap is geldig tot en met 31 december van het lopende jaar en wordt automatisch met een jaar verlengd, tenzij je voor 1 december hebt opgezegd. Opzeggen kan door een mail te sturen naar het secretariaat van NVvPO. Graag je naam, adres en lidnummer aangeven. We horen ook graag de reden van opzegging. Bedenk wel dat bij opzegging ook je kwaliteitsregister stopt of - als je dat wilt behouden - dat je jaarlijks een bedrag daarvoor betaalt.

Aanmelden lukt niet.

Dat kan meerdere oorzaken hebben:

  • Je kunt een typefout hebben gemaakt. Probeer het nog eens.
  • Het ICT-beleid op je werk kan streng zijn. Daardoor kunnen bepaalde functies het niet doen. Probeer je dan aan te melden op een andere computer.
  • Mogelijk heb je een verouderde versie van de browser op je computer staan. Zorg dat je de meest recente versie hebt. Onderaan deze FAQ vind je hoe je dat kunt doen.
  • Het e-mailadres kan al in gebruik zijn. Heb je je wellicht al eerder als lid aangemeld?
  • Je moet het gebruik van cookies toestaan.

Waar vind ik mijn lidmaatschapsnummer?

Je lidmaatschapsnummer heb je ontvangen toen je lid werd van de NVvPO. Heb je dat niet meer? Log dan rechtsboven in op deze site en klik daarna rechtsboven op Mijn NVvPO. Daar staan je gegevens en ook je NVvPO-nummer.

Facturen

Ik heb nog geen factuur ontvangen.

De jaarlijkse facturen voor het lidmaatschap en de jaarlijkse bijdrage voor het Kwaliteitsregister voor niet-leden worden eind januari / begin februari per mail verzonden. Houd tegen de tijd ook je spam-map in de gaten! Beter nog is om nvvpo.nl in je mailprogramma toe te voegen als geaccepteerd e-mailadres. Dan mis je je factuur nooit. Heb je je later in het jaar voor het eerst aangemeld bij de NVvPO, dan ontvang je de factuur meestal binnen een maand daarna.

Check voor de zekerheid ook of wel het juiste e-mailadres bij je gegevens staat. Log in op deze site en kijk bij Mijn NVvPO.

Ik krijg twee mails over facturering (iDEAL).

Als je twee mails tegelijkertijd krijgt, dan is daarvan meestal de reden dat we de eerste keer je contributie niet per automatische incasso hebben kunnen innen en dat we de automatische incasso hebben omgezet naar een iDEAL-betaling. Dat doen we als blijkt dat de rekening niet meer bestaat of is geblokkeerd door de klant voor een automatische incasso. Dat betekent dat we de eerder toegestuurde factuur crediteren (want die kunnen we niet innen) en dat je een nieuwe factuur voor iDEAL-betaling (met een nieuw factuurnummer) ontvangt. De twee mails bevatten de volgende informatie:

  • mail creditfactuur: de eerste toegezonden factuur wordt gecrediteerd omdat deze niet te innen is (creditfactuur zit erbij)
  • mail met nieuwe factuur voor een iDEAL-betaling.

 

Je moet de factuur vanaf nu met iDEAL voldoen.

Ik krijg drie mails over de facturering (automatische incasso).

Als je drie mails tegelijkertijd krijgt, dan is daarvan meestal de reden dat we de eerste keer je contributie niet per automatische incasso hebben kunnen innen. We gaan het dan nog een keer proberen. Dat betekent dat we de eerder toegestuurde factuur crediteren (want die kunnen we niet innen) en dat je een nieuwe factuur (met een nieuw factuurnummer) ontvangt. De drie mails bevatten de volgende informatie:

  • mail incasso storno: mededeling dat we de factuur niet automatisch hebben kunnen incasseren (met betreffende factuur bijgevoegd)
  • mail automatische incasso: nieuwe aankondiging dat we opnieuw de factuur gaan incasseren (met de nieuwe factuur bijgevoegd)
  • mail creditfactuur: de eerste toegezonden factuur wordt gecrediteerd omdat deze niet te innen is (creditfactuur zit erbij).

Waarom ben ik overgezet van automatische incasso naar iDEAL?

In sommige gevallen zetten we je over van automatische incasso naar een iDEAL-betaling. De reden hiervoor is dat we de contributie een of meerdere keren niet hebben kunnen innen via automatische incasso. Dat kan verschillende redenen hebben:

  • Er staat onvoldoende saldo op je rekening.
  • De rekening waarmee je ons hebt gemachtigd te betalen, bestaat niet meer.
  • Volgens de bank is je rekening geblokkeerd.
  • Volgens de bank mogen er geen automatische incasso's op je rekeningnummer plaatsvinden.
  • Je hebt het bedrag dat we automatisch hebben laten afboeken, terug laten storten.

 

In deze gevallen is het voor ons niet mogelijk de contributie te innen via automatische incasso en zetten we de betaalmethode om naar iDEAL.

Nieuwsbrief

Hoe kan ik de nieuwsbrief ontvangen?

Dat kan op twee manieren:

  • Meld je onderaan aan voor de nieuwsbrief door je e-mailadres in te voeren.
  • Log in, ga naar Mijn NVvPO en zet een vinkje voor Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen.

Hoe kan ik me afmelden voor de nieuwsbrief?

Je kunt op twee manieren de nieuwsbrief opzeggen:

  • Door onderaan de nieuwsbrief op Afmelden te klikken. Je ontvangt dan een mail waarin je wordt gevraagd de afmelding te bevestigen. Vergeet dit niet!
  • Door in te loggen, en bij Mijn NVvPO het vinkje weg te halen voor Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen.

 

Ontvang je de nieuwsbrief dubbel? Dan kan het zijn dat je e-mailadres is gewijzigd en je nog de nieuwsbrief op je oude e-mailadres ontvangt. Meld je dan voor de nieuwsbrief op je oude e-mailadres af door onderaan de betreffende nieuwsbrief op Afmelden te klikken.

Waarom staan er soms advertorials in de nieuwsbrief?

Zonder advertorials in de nieuwsbrief - maar ook op de site en in ons vakblad de POH - zouden we als NVvPO niet kunnen blijven bestaan. Althans niet met het bedrag aan lidmaatschapsgeld dat we nu vragen. We hebben sponsoring nodig om dit laag te houden en om de kosten van vakblad de POH, de website, het congres en andere activiteiten kostendekkend te krijgen. Sponsors hebben overigens op geen enkele wijze invloed op het beleid van de NVvPO.

NVvPO

Wat is de NVvPO voor een organisatie?

De NVvPO is de beroepsvereniging van en voor praktijkondersteuners. Ons beleid is erop gericht alle praktijkondersteuners, ongeacht hun achtergrond, te verenigen, te versterken en te vertegenwoordigen. Dat doen we door hen van noodzakelijke informatie te voorzien - onder meer via deze website - maar ook in de cao-onderhandelingen voor de cao Huisartsenzorg. Alle praktijkondersteuners kunnen lid worden van de NVvPO. Meer informatie over de NVvPO.

Waar bestaat de NVvPO van?

De opbrengsten van de vereniging bestaan uit contributies, advertenties in het blad de POH, vacatures op de website, accreditatieaanvragen en sponsorgelden.

Ik wil me graag (vrijwillig) inzetten voor de NVvPO. Kan dat?

Ja, graag zelfs! Als vrijwilliger kun je deelnemen aan één van de werkgroepen, de klankbordgroep en/of de redactieraad en je kunt je aanmelden voor het bemensen van onze stand tijdens congressen en symposia. Ook is het mogelijk namens de NVvPO deel te nemen aan klankbordgroepen van partijen waarmee de NVvPO samenwerkt. Hebben we je interesse gewekt? Neem dan per mail contact op met de NVvPO.

Kwaliteitsregister

Wat is registratie?

Als POH’er kun je je laten registreren bij de NVvPO. Er zijn twee mogelijkheden: diploma-geregistreerd en kwaliteit-geregistreerd. De kwaliteit-registratie in het Kwaliteitsregister geeft aan dat je voldoende gekwalificeerd bent voor de functie van POH’er. Het is het kwaliteitskeurmerk van de POH'er. Met de diploma-registratie laat je zien dat je een diploma of certificaat van een POH-opleiding of hbo-v hebt. Meer informatie over registratie, het kwaliteitsregister, de eisen en hoe je te registreren.

Hoe werkt het kwaliteitssysteem?

Als je lid bent van de NVvPO of je hebt je aangemeld als niet-lid voor het Kwaliteitsregister, dan kun je na inloggen op de site naar je Kwaliteitsregister. Dit wordt bijgehouden in PE-online. Daarin staat je persoonlijke Kwaliteitsregister in de vorm van een 'dossier'. Hierin houd je je (na)scholingen bij en je deskundigheidsbevorderende activiteiten (je krijgt daarvoor punten). Ook staan hier je POH- of hbo-v-diploma en je werkgeversverklaring. Beide documenten moet je uploaden. Als je dat hebt gedaan én je hebt genoeg punten, dan kun je je dossier indienen voor de kwaliteit-registratie. Als je dossier wordt goedgekeurd, ben je kwaliteit-geregistreerd en kom je in het Openbaar Kwaliteitsregister te staan.

Je kunt er ook voor kiezen om alleen je diploma te uploaden. Dan kom je in het Openbaar Kwaliteitsregister te staan als diploma-geregistreerd.

Moet ik lid zijn om aan het Kwaliteitsregister deel te nemen?

Nee hoor, ook niet-leden kunnen zich aanmelden voor het Kwaliteitsregister. Je betaalt daarvoor wel een bepaald bedrag per jaar.

Wat is het verschil tussen diploma- en kwaliteit-geregistreerd?

Met de diploma-registratie laat je zien dat je een diploma of certificaat van een POH-opleiding of hbo-v hebt. Je kunt je diploma uploaden en dan ben je diploma-geregistreerd. Dit is voor leden van de NVvPO gratis.

De kwaliteit-registratie in het Kwaliteitsregister geeft aan dat je voldoende gekwalificeerd bent voor de functie van POH’er. Het is het kwaliteitskeurmerk van de POH'er. Je krijgt punten voor (na)scholingen en deskundigheidsbevorderende activiteiten. Daarnaast moet je je diploma en werkgeversverklaring uploaden. je moet namelijk voldoende uren als praktijkondersteuner hebben gewerkt.

Hoe kom ik in mijn kwaliteitsregister?

Log in (dat kan rechts bovenin op deze site), klik op PE online en ga naar je persoonlijke pagina (het kwaliteitsregister van de NVvPO). Klik aan de linkerkant op ‘Mijn Dossier’.

Welke scholingen tellen mee en welke niet?

Alleen door de NVvPO goedgekeurde bij- en nascholing kunnen in het dossier worden bijgeschreven. Accreditatie is het controlesysteem op de kwaliteit. Als een bijscholing niet door ons is beoordeeld, kan deze niet meetellen voor het kwaliteitsregister en daarmee ook niet voor de eventuele registratie.

Tellen de punten van de opleiding POH mee?

Nee, punten van de POH-opleiding tellen niet mee voor het register. Met het behalen van de opleiding tot POH'er is voldaan aan de minimale kwaliteitseis voor POH'er. Vanaf dat moment start het na- en bijscholingstraject. Wel krijg je 10 punten als je je diploma uploadt binnen een jaar na afsluiting van je opleiding.

Wat zijn deskundigheidsbevorderende activiteiten?

Je kunt naast punten voor scholingen ook punten krijgen voor deskundigheidsbevorderende activiteiten. Dat zijn bijvoorbeeld activiteiten als stagebegeleiding, vakinhoudelijk overleg of bestuurlijk werk. Meer is te lezen in de Kwaliteitscriteria praktijkondersteuners

Deskundigheidsbevorderende activiteiten kun je zelf opvoeren in je dossier, voorzien van de benodigde toelichting die je kunt uploaden. De registratiecommissie beoordeelt die. Overigens kun je alleen maar deskundigheidsbevorderende activiteiten opvoeren als je na 1 januari 2016 met je (her)registratie bent begonnen. 

Waar vind ik mijn lidmaatschapsnummer?

Je lidmaatschapsnummer heb je ontvangen toen je lid werd van de NVvPO. Heb je dat niet meer? Log dan rechtsboven in op deze site en klik daarna rechtsboven op Mijn NVvPO. Daar staan je gegevens en ook je NVvPO-nummer.

Wat is een targetperiode?

Een targetperiode is de periode die je hebt om je kwaliteit-registratie af te ronden. Dit is 5 jaar. Als je targetperiode is afgelopen, kun je je dossier niet meer indienen en val je terug naar diploma-geregistreerd (mits je je diploma hebt geüpload). Je moet dan weer helemaal opnieuw beginnen met een targetperiode van 5 jaar.

Ben je voor 1 januari 2016 met je registratie begonnen (certificering heette dat toen nog)? Dan is je targetperiode 3,5 jaar, een halfjaar langer dan het was. De reden dat je er een halfjaar hebt bijgekregen, is omdat je dan meer tijd hebt om je dossier voor kwaliteit-registratie in te dienen. Na 3,5 jaar kun je je dossier namelijk niet meer indienen. Vroeger kon dat wel, je targetperiode schoof dan gewoon op. Dat is dus niet meer het geval.

Wie schrijft punten bij in het dossier?

De punten van door de NVvPO geaccrediteerde bij- en nascholing moeten door de aanbieder van de scholing worden bijgeschreven. Dat is een van de voorwaarden voor de aanbieder om voor accreditatie in aanmerking te komen. Aanbieders moeten gebruikmaken van je NVvPO-nummer. Het kan enige tijd duren voordat de punten zijn bijgeschreven.

Deskundigheidsbevorderende activiteiten kun je wel zelf opvoeren. Je kunt ze aangeven in je dossier en de benodigde toelichting uploaden. De registratiecommissie beoordeelt die. Overigens kun je alleen maar deskundigheidsbevorderende activiteiten opvoeren als je na 1 januari 2016 met je (her)registratie bent begonnen. 

Kan ik zelf mijn behaalde punten bijschrijven?

Sommige wel, andere niet. De punten van door de NVvPO geaccrediteerde bij- en nascholing moeten door de aanbieder van de scholing worden bijgeschreven en kun je dus niet zelf bijschrijven.

Deskundigheidsbevorderende activiteiten kun je wel zelf opvoeren. Je kunt ze aangeven in je dossier en de benodigde toelichting uploaden. De registratiecommissie beoordeelt die. Overigens kun je alleen maar deskundigheidsbevorderende activiteiten opvoeren als je na 1 januari 2016 met je (her)registratie bent begonnen. 

Mijn behaalde punten zijn niet bijgeschreven. Wat nu?

Het is de taak van de aanbieder om dat te doen. Dat kan soms enige tijd duren. Neem contact op met de aanbieder als het te lang duurt. Deze heeft je naam en NVvPO-nummer nodig. Lukt het niet, neem dan contact op met de NVvPO, zodat wij actie kunnen ondernemen. Als aanbieders geen punten bijschrijven, dan zal de NVvPO de aanbieder waarschuwen. Bij herhaling zal de NVvPO geen accreditatie meer verlenen aan de betreffende aanbieder. Alle problemen en onduidelijkheden over het kwaliteitsregister graag aan ons mailen.

Ik krijg wel eens mail van PE-online. Waarom?

Steeds als er iets aan je dossier verandert, krijg je daarover een mail. Deze worden automatisch verstuurd en alleen bij mutaties in het systeem. Je kunt bij Uw gegevens in PE online aanpassen hoe vaak je mail wilt ontvangen. Pas wel op: als je dit op 'nooit' zet, krijg je ook geen bericht over het indienen van je dossier.

Kan ik nascholingen vanaf begin van het lidmaatschap laten bijschrijven?

Ja, dat kan, maar je moet wel eerst je diploma uploaden. Vanaf dat moment begint de zogenoemde targetperiode (de periode waarbinnen je je scholingen en dergelijke moet hebben behaald) en kunnen de nascholingen worden bijgeschreven.

Ik kan niet betalen terwijl ik wel voldoende punten heb.

Je komt pas bij de betaling als het hele dossier compleet is. Pas op dat moment kun je het indienen en kom je automatisch uit bij de betaling.

Wat moet ik doen als mijn dossier op voldoende staat?

Als je dossier op voldoende staat, kun je je dossier aanmelden voor de kwaliteit-registratie. De term voldoende wil zeggen dat je voldoende punten hebt om kwaliteit-geregistreerd te worden. Voldoende betekent niet dat het al akkoord is! Voor het indienen van je dossier wordt eens in de vijf jaar een vergoeding gevraagd. Die kun je volgens de cao terugkrijgen van je werkgever.

Hoe moet ik mijn diploma uploaden?

  1. Log in op deze website (rechtsbovenin).
  2. Klik op PE online.
  3. Klik in je dossier op de oranje tekst NVvPO-certificering.
  4. Ga vervolgens naar Diploma POH en klap deze uit.
  5. Klik op Toevoegen diploma POH.
  6. Voeg je diploma toe door op Kies bestand te klikken.
  7. Klik bovenaan op Volgende en vervolgens op Gereed.
  8. Het diploma gaat nu naar de commissie voor akkoord.

 

Heb je je diploma al eerder geüpload? En sta je nog niet als diploma-geregistreerd in het register? Dan heb je waarschijnlijk je diploma geüpload voor 1 januari 2016. In dat geval zie je - na stap 4 - je diploma daar staan dat je eerder hebt geüpload met de status Akkoord. Dit is geen akkoord van de commissie maar een akkoord dat de upload is gelukt. Je moet je diploma dan nogmaals uploaden. Ga verder met stap 5.

Na enige tijd ben je zichtbaar als diploma-geregistreerd in het Openbaar Kwaliteitsregister. Dat gebeurt nadat je diploma is goedgekeurd door de registratiecommissie.

Ik heb geen POH-diploma. Kan ik dan niet meedoen?

Dat hangt ervan af. Je kunt een POH-diploma uploaden of een hbo-v-diploma. Heb je geen POH- of hbo-v-diploma? In uitzonderingsgevallen is er de mogelijkheid van dispensatie. Neem daarvoor contact op met de NVvPO.

Hoe moet ik mijn werkgeversverklaring uploaden?

  1. Log in op deze website (rechtsbovenin).
  2. Klik op PE online.
  3. Klik in je dossier op de oranje tekst NVvPO-certificering.
  4. Ga vervolgens naar Werkervaring en klap deze uit.
  5. Download de template werkgeversverklaring die daaronder te vinden is.
  6. Print deze, vul de verklaring in en scan deze.
  7. Klik op Toevoegen werkervaring.
  8. Vul per werkgever aantal uren en werkgever in en voeg de verklaring toe door op Kies bestand te klikken.
  9. Klik bovenaan op Volgende en vervolgens op Gereed.
  10. Herhaal dit voor eventuele andere werkgevers.
  11. De werkgeversverklaring gaat nu naar de commissie voor akkoord.

Ik heb bij het registreren genoeg nascholing, maar nog steeds staat er onvoldoende.

Het voldoende/onvoldoende slaat op de gehele registratie, niet alleen op het aantal nascholingen. Het is pas voldoende als:

  1. Het aantal bijscholingen voldoende is.
  2. Het diploma is geüpload.
  3. De werkgeversverklaring is geüpload.

Hoe werkt de herregistratie?

De kwaliteit-registratie van de POH'er is vijf jaar geldig. Na vijf jaar moet je je herregistreren. Dat kan door het dossier via PE-online opnieuw in te dienen, op dezelfde manier als je hebt gedaan bij de eerste keer registreren. De eis van 100 uur bij- en nascholing en deskundigheidsbevorderende activiteiten blijft gelden. Ook moet je ten minste 2.080 uur in de laatste vijf jaar hebben gewerkt om geregistreerd te blijven. Je diploma hoef je natuurlijk niet opnieuw in te dienen. Deze eisen gelden vanaf 1 januari 2016. Was je al bezig met registratie voor 31 december 2015? Dan is je kwaliteit-registratie drie jaar geldig en moet je je na drie jaar herregistreren .

Wanneer kan ik het dossier indienen bij herregistratie?

Bij herregistratie kun je je dossier pas drie maanden voor de einddatum indienen (bij de eerste registratie kan dat eerder als aan alle voorwaarden is voldaan).

Accreditatie

Ik wil mijn scholing laten accrediteren. Hoe doe ik dat?

Opleiding POH

Wat betekent eigenlijk POH?

POH = praktijkondersteuner huisartsen.

Er bestaan twee varianten: POH Somatiek en POH GGZ (gezondheidszorg).

Moet ik werkzaam zijn in een huisartsenpraktijk om een POH-opleiding te kunnen volgen?

Nee, dat hoeft niet.

Hoe kom ik aan een stageplaats?

De meeste opleidingen adviseren om eerst in de eigen omgeving naar een praktijk te zoeken die een stageplaats wil bieden en waarmee het ook ‘klikt’. Sommige opleidingen hebben zichzelf een inspanningsverplichting opgelegd. Dat wil zeggen dat bij aanvang van de opleiding wordt geïnventariseerd wie er nog geen stageplaats heeft. Vervolgens worden adressen uitgewisseld van oud-studenten die als praktijkondersteuner (POH’er) werken.

Welke voorwaarden zijn er voor een stageplaats?

Dit kan verschillen per opleiding. Lees hiervoor de websites van de opleiders. De opleidingen stellen een aantal uren stage verplicht (soms 100 uur, maar dit kan verschillen). Je mag ook in de eigen praktijk stage lopen. Als je niet bekend bent met de huisartsenzorg, wordt er verwacht dat je je voorafgaand aan de stage inwerkt, het liefst door mee te lopen met een praktijkondersteuner. Het heeft wel de voorkeur om de stage te lopen in een praktijk waar al een praktijkondersteuner (POH'er) werkt. Deze stageplaatsen leveren het meeste leerrendement op.

Welke opleidingen zijn er?

Lees hiervoor de websites van de opleiders. Met een hbo-achtergrond kun je de eenjarige opleiding volgen en met een mbo-achtergrond de tweejarige.

Wat is de duur van de opleiding?

Zie hiervoor de websites van de opleidingsinstituten.

Wat zijn de opleidingskosten?

Ook dat is wisselend per opleiding. Kijk daarvoor op de sites van de opleidingen. Je kunt trouwens meestal de opleiding in termijnen betalen. Als de kosten zijn betaald door de werkgever, zijn ze volledig fiscaal aftrekbaar (deskundigheidsbevordering werknemers).

Uit welke modules kan een POH-opleiding bestaan?

  • methodische vaardigheden
  • zorg voor de patiënt met diabetes type 2 in de huisartsenpraktijk
  • de patiënt met astma/COPD in de huisartsenpraktijk
  • zorg voor patiënten met hartvaatziekten in de huisartsenpraktijk
  • kwaliteitszorg en samenwerking in de huisartsenzorg
  • stage
  • reflectie op eigen handelen.

Zijn er vrijstellingen voor bepaalde modules mogelijk?

Soms wel, als je kunt aantonen de competenties te bezitten van die module.

Vacatures

Hoe plaats ik een vacature?

Het plaatsen van een vacature is niet moeilijk. Klik op de knop Vacatures. Je ziet daar een link staan met Uitleg plaatsen van een vacature. Voor het plaatsen klik je vervolgens op de knop Plaats uw eigen vacature.

Betalen bij plaatsen vacature lukt niet

Het kan voorkomen dat het betalen met iDEAL bij het plaatsen van een vacature niet lukt. Dat is heel vervelend. We onderzoeken nog wat hiervan de reden kan zijn. Mogelijk is het volgende aan de hand:

  • Het ICT-beleid op je werk kan streng zijn. Daardoor kunnen bepaalde functies het niet doen. Probeer je dan aan te melden op een andere computer.
  • Mogelijk heb je een verouderde versie van de browser op je computer staan. Zorg dat je de meest recente versie hebt. Onderaan deze FAQ vind je hoe je dat kunt doen.
  • Je moet het gebruik van cookies toestaan.

 

Alternatief is dat je handmatig betaalt. Je krijgt dan een factuur per mail die je handmatig kunt betalen. De vacature wordt dan geplaatst nadat is betaald. Daar kunnen dus enkele dagen overheen gaan.

Problemen met site

Ik kan niet zien wat ik in velden moet invullen.

In de velden waarin je iets moet invullen (lid worden, vacatures, contactformulier) staan grijze teksten die aangeven wat je daar moet invullen. Sommigen zien die teksten niet. Is dat bij jou het geval? Dan werk je wellicht niet met de meeste recente versie van je browser, maar met een sterk verouderde. Een oudere versie kan de nieuwste internettechnieken niet aan, waardoor sommige bestanden niet openen of bepaalde teksten (bijvoorbeeld in in te vullen velden) niet zichtbaar zijn. Je kunt dus het beste je browser (zoals Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari) updaten. Dat is sowieso goed om te doen vanwege de veiligheid. Oudere browsers zijn vaak onveilig.

Hoe kan ik mijn browser updaten?

Probeer je deze website met een verouderde versie van je webbrowser te bekijken? Dan is de kans groot dat sommige onderdelen bij jou niet goed werken. Dat komt omdat deze website is gebouwd met de nieuwste internettechnieken en daarvoor heb je de meest recente versie van je browser nodig. Overigens is het werken in een oude versie ook niet veilig. Webbrowsers maken een nieuwe versie op het moment dat de oude niet meer voldoet aan de nieuwere technieken of als de oude versie niet meer veilig is.
Een webbrowser is een computerprogramma om webpagina's te bekijken. Populaire browsers zijn Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome en Safari. Hoe kun je deze updaten naar de meest recente versie? Hieronder vind je de links.


Na het installeren van de nieuwste versie moet je ook de cache legen (de oude cache wordt vaak meegenomen).

Hoe leeg je de cache?

Divers

Is het POH'er of POH?

De NVvPO gebruikt de afkorting POH'er voor praktijkondersteuner. We kunnen ons voorstellen dat je denkt dat POH de juiste schrijfwijze is. Al jaren wordt gesproken over POH en niet over POH’er. De officiële schrijfwijze van POH is echter POH’er. Als er een afkorting wordt gebruikt voor een benaming die een persoon betreft, moet er 'er achter staan. Dat geldt alleen als de afkorting wordt gebruikt, niet als het woord voluit wordt geschreven.
Al jaren wordt POH dus al verkeerd geschreven. Je kunt het vergelijken met zzp’er of bn’er. De volledige naam heeft dan geen 'er erachter (zelfstandige zonder personeel, bekende Nederlander), maar de afkorting wel. Zodra je de afkorting gebruikt, hoort er 'er achter. Andere voorbeelden met 'er erachter: AOW’er, VVD’er, EHBO’er, ict’er. POH’er is dus de enig juiste schrijfwijze ...

In de spotlights