Tensie afkapwaarden DM II [CBB - Overige onderwerpen] : Nederlandse Vereniging van Praktijkondersteuners
| A + A - |
Login     nieuw wachtwoord aanvragen
 + Registreren
http://www.healthinvestment.nl/congressen_3e_nationaal_poh_congres.htm
  • Navigatie
Hoofdsponsors
  • AstraZeneca
  • Novo Nordisk
Sponsors
  • Chiesi
  • sanofi-aventis
  • MSD
  • Rochediagnostics
  • Bristol-Myers Squibb
  • teva
  • Postgrade
  • Ypsomed
  • Menarini
  • Hemocue
  • Lifescan
  • Lily
  • Bayer

Bekijken dit onderwerp:   1 Anonieme gebruikers

Tensie afkapwaarden DM II

Weet iemand waar ik de afkapwaarden kan vinden tav de tensie bij DM II patienten? Mn informatie tav de diastolische druk kan ik nergens vinden. Dit terwijl ik van een huisarts heb vernomen dat 140/80 de afkapwaarden zijn. Wie kan mij helpen?

Gepost op: 4/19 9:04
Verstuur bericht naar andere applicatie Verstuur

Re: Tensie afkapwaarden DM II

Beste Corry,

In de NHG richtlijn Cardivasculair management wordt hierover iets gezegd:

Je hoeft in principe alleen te kijken naar de bovendruk waarbij je natuurlijk altijd moet blijven nadenken.

Noot 38

Streefwaarde voor bloeddruk

De Europese richtlijn hanteert een streefwaarde voor de bloeddruk van 140/90 mmHg en voor diabetespatiënten 130/80 mmHg [De Backer 2003]. Daarbij wordt aangegeven dat er eigenlijk geen optimale bloeddruk voor diabetespatiënten kan worden gedefinieerd. Uit enkele onderzoeken is gebleken dat zelfs bij normotensieve diabetespatiënten (SBD <140 mm Hg) een aanzienlijke cardiovasculaire bescherming werd bereikt door toediening van ACE-remmers en/of diuretica [Heart Outcome Prevention Evaluation Study Investigators 2000, Hansson 1998, Anon. 1995]. Het blijkt echter dat zelfs een streefwaarde van 140/90 mmHg in de praktijk bij velen niet gehaald wordt [Van Loo 1987, Van Rossum 2000, Hajjar 2003], laat staan een bloeddruk van 130/80 mmHg. Vanwege de haalbaarheid, eenduidigheid en eenvoud is in deze richtlijn gekozen om voor iedereen, ook voor ouderen, dezelfde bloeddrukwaarde na te streven, namelijk <140 mmHg systolisch.

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum ... ndaard/M84_std.htm#N69293

Met vriendelijke groet,
Rolf

Gepost op: 4/19 16:57

Re: Tensie afkapwaarden DM II

Rolf, hartelijk dank voor dit heldere antwoord!
Hier kan ik wat mee!

Gepost op: 4/21 15:33

3e Nationale POH congres

9 september 2010

3e POH congres
Producten NHG bestellen

nhg