Bekijken dit onderwerp:
1 Anonieme gebruikers
|
|
rechtspositie praktijkverpleegkundige/praktijkondersteuner |
|
|
|
Ik ben praktijkondersteuner met als achtergrond doktersassistente. Hoe zit het nu met de rechtspositie? Ik vraag mij bv af hoe het zit als ik bij patiënten thuis een Vit. B12 injectie geef. Stel er gaat hierbij iets mis? Er is dan geen arts aanwezig. Wat is het verschil hierin precies tussen praktijkondersteuners die wel en geen verpleegkundige zijn? Zijn er verder nog belangrijke punten betreffende de rechtpositie van praktijkondersteuners?
Aaltje Dijkstra
Gepost op: 4/6 9:48
|
|
|
|
|
Re: rechtspositie praktijkverpleegkundige/praktijkondersteuner |
|
|
|
Je werkgever is verantwoordelijk voor jouw handelen maar natuurlijk kan een werknemer zelf ook ter verantwoording worden geroepen. Ik weet het niet precies maar volgens mij is het in ieder geval zo dat een verpleegkundige onder tuchtrecht valt en een niet BIG geregistreerde onder het strafrecht. Je werkgever zal zich hiervoor verzekeren neem ik aan (kosten van een rechtzaak etc) maar ik heb voor mezelf toch ook maar een verzekering afgesloten. Misschien wat dubbel maar dan natuurlijk liever dubbel en nooit nodig dan etc.
Gepost op: 8/3 14:46
|
|
|
|
|
Re: rechtspositie praktijkverpleegkundige/praktijkondersteuner |
|
|
|
voor de griepvaccinatie weet ik toevallig dat als je voldoet aan een checklist die ooit is verstuurd(door de uitvoerende instantie voor de griepvaccinatie) dat iemand die niet big regeristreerd is, volgens protocol aan huis mag vaccineren. Dit betekent dat je er voor moet zorgen dat er altijd een huisarts te bereiken is en dat deze binnen 10 minuten ter plaatse is.Mochten er zich problemen voordoen dan moet er een schriftelijk protocol zijn waaruit blijkt dat de betrokkene zich heeft gehouden aan dat protocol zoals afgesproken. Bij een vitb12 njectie denk ik dat je er verstandig aan doet dat je de huisarts iets laat ondertekenen waaruit blijkt dat je de handeling mag uitvoeren. Dus oefen maar gewoon eens samen met een huisarts met een echte patient! Bij ons in de regio, geld dit ook voor de wijkverpleging,de huisarts tekent een uitvoeringsverzoek wijkverpleging/verzorging, hierbij leg je de eindverantwoording bij je eigen huisarts, dus mocht er ooit iets gebeuren dan ben je gedekt, behalve als je weet dat je niet bekwaam bent om de handeling te verrichten. Wel is het zo niet bekwaam is niet bevoegd, dus vertrouw je het jezelf niet toe, dan doe het ook niet en vraag om begeleiding en laat het gewoon voordoen door je huisarts of laat de huisarts meekijken en iets tekenen waaruit blijkt dat hij of zij je bevoegd vind.
maar bij twijfel nooit zelf doen...mocht het ooit dat een rechtzaak komen dan kijk een rechter voornamelijk of de gemiddelde hulpverlener eenzelfde fout zou kunnen maken.
Ine Kuilder
Gepost op: 8/4 22:45
|
|
|